BURMISTRZ KARTUZ URZĄD MIEJSKI w Kartuzach Kartuzy, dnia 13.10.2020r. Pan Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego Dotyczy: budowy kolejnego odcinka II etapu Obwodnicy Kartuz Projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FOS) przygotowany przez resort infrastruktury zakłada, że stanie się on Rządowym Funduszem Rozwoju Dróg. Dzięki dodatkowym środkom skierowanym do Funduszu możliwe będzie dofinansowanie budowy obwodnic m. in. w ciągach dróg wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy. W związku z tym Samorządy będą mogły otrzymać środki na budowę między innymi obwodnic. Projekt nowelizacji ustawy o FDS nie został jeszcze opublikowany, ale został wpisany do wykazu prac rządu. Mają się w nim znaleźć zasady udzielania dofinansowania budowy obwodnic i zadań miejskich, czyli inwestycji na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych. W najbliższym czasie zostaną też określone procedury naboru i oceny wniosków, zawierania umów i sprawozdawczości. Dostrzeżono, że dynamicznie rozwijający się transport drogowy powoduje ciągłe zwiększanie się natężenia ruchu drogowego w Polsce. Sytuacja taka powoduje utrudnienia dla mieszkańców miejscowości, przez które przebiegają drogi o charakterze tranzytowym, wynikające z zagęszczenia ruchu, zwiększonego ruchu pojazdów ciężkich, zwiększonego hałasu, itp. W związku z powyższym zauważono pilną potrzebę wyprowadzenia ruchu o charakterze tranzytowym z centrów miejscowości i tym samym usprawnienie systemu komunikacyjnego w tych miejscowościach. Gmina Kartuzy wraz z Powiatem Kartuskim oraz Województwem Pomorskiem w dniu 12 grudnia 2019r. w Kartuzach podpisała list intencyjny, którego celem było podjęcie wspólnych starań na rzecz budowy kolejnego odcinka II etapu Obwodnicy Kartuz. Przedmiotowy odcinek stanowi droga wojewódzka DW 221 w miejscowości Grzybno z drogą powiatową nr 1907G Mirachowo — Kartuzy w miejscowości Prokowo. Inwestycja ma charakter priorytetowy nie tylko dla regionu, ale również dla Samorządu Województwa Pomorskiego. Obecnie wiadomo, że wybudowany odcinek stanowiący etap I obwodnicy bez budowy pozostałych etapów nie spełnia założonych pierwotnie celów projektu. W mieście w dalszym ciągu kumuluje się ruch tranzytowy kołowy, powodując zatory na głównych arteriach. Znaczny ruch generują pojazdy wielkogabarytowe, mające trudności z pokonaniem trasy wąskimi ulicami w gęstej zabudowie miasta, często niszcząc elementy infrastruktury drogowej oraz stwarzając niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów w tym dzieci uczęszczających gremialnie do miejskich szkół. Analiza natężenia ruchu drogowego wykazała również, że trasą w kierunku Sierakowic DW211 przejeżdża 13,5 tysiąca samochodów w ciągu doby. W związku z powyższym konieczna jest budowa kolejnego etapu obwodnicy Kartuz celem zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu w mieście. Inwestycja ta cieszy się poparciem zarówno mieszkańców jak i radnych nie tylko gminy Kartuzy ale mieszkańców I radnych gmin ościennych z terenu Powiatu Kartuskiego. Stąd też jesteśmy ogromnie wdzięczni, że Samorząd Województwa Pomorskiego dostrzega nasze problemy wynikające z braku obwodnicy Kartuz i już rozpoczął prace projektowe związane z budową jej II etapu. Ciągle jednak niepewny jest harmonogram rzeczowo•finansowy wskazujący na możliwości budowy całego II etapu obwodnicy Kartuz w najbliższych latach. Stąd też pomimo, że niektóre samorządy z niechęcią przyjmują wieści na temat dopuszczenia samorządów wojewódzkich do środków z dotychczasowego Funduszu Dróg Samorządowych w obawie przed obniżeniem alokacji dostępnej dla gmin i powiatów, Gmina Kartuzy jak i Powiat Kartuski upatrują w zapowiadanych zmianach nadziei na rychłą kontynuację budowy obwodnicy Kartuz. Z dotychczasowego funduszu zarówno Gmina Kartuzy, jak i Powiat Kartuski korzystały już kilkukrotnie. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, ma stanowić instrument wsparcia samorządów realizujących inwestycje w bezpieczną infrastrukturę drogową. Planowane jest również zasilenie Funduszu w 2020r. dodatkowymi, znaczącymi środkami z budżetu państwa (w kwocie 3 mld zI). Działanie takie jest nie tylko konsekwencją proponowanego rozszerzenia katalogu zadań dofinansowywanych ze środków Funduszu o zadania obwodnicowe i zadania miejskie, ale wynika również z obecnej sytuacji gospodarczej związanej z pandemią COVID-19. Obecna sytuacja została uznana za bezprecedensową i wymagającą zastosowania wyjątkowych środków zaradczych. Dodatkowe wsparcie udzielane w ramach Funduszu będzie stanowiło również jeden z elementów pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i walki ze skutkami kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią COVID-19. Pilność podjęcia działań oraz ponadlokalny charakter inwestycji skłania nas do ponowienia tematu budowy przedmiotowego odcinka obwodnicy Kartuz. Rozwiązaniem może okazać się aplikowanie o środki dostępne w roku 2021 z nowopowstatego Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do Pana Marszałka, aby rozważył złożenie wniosku o dofinansowanie budowy II etapu obwodnicy Kartuz w ramach ww. Funduszu. Koszty budowy odcinka II etapu obwodnicy szacuje się wstępnie na kwotę 25 mln złotych, natomiast wiadomo, że mogą być wyższe. W przyszłym roku w momencie ogłoszenia naboru Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie najpewniej dysponował jut dokładniejszymi szacunkami, zaś w przypadku ostatnich naborów nie było obowiązku posiadania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej już na etapie składania wniosków. Oznacza to, że nasza wspólna inwestycja kwalifikować się będzie do udziału w naborze, nawet jeżeli w polowie przyszłego roku nie będzie posiadać wszystkich zgód formalno-prawnych. Zarówno Gmina Kartuzy jak i Województwo Pomorskie zadeklarowało partycypację w pokryciu kosztów wkładu własnego. Zapowiadane są zmiany nawet w kwestii poziomu dofinansowania ze środków rządowych, który ma przekroczyć 50%. Nieskorzystanie z możliwości dofinansowania tej tak ważnej inwestycji dla regionu może skutkować koniecznością dalszego oczekiwania na dostępność środków zewnętrznych, które mogą pojawić się dopiero w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej i to niekoniecznie w wielkości, które umożliwiłaby budowę całego odcinka od Grzybna poprzez Prokowskie Chrósty, aż do wyjazdu z Kartuz na tapalice. Ze swojej strony deklarujemy pełne poparcie i wsparcie projektu, w przypadku podjęcia decyzji przez Zarząd Województwa Pomorskiego o ubieganiu się o środki finansowe z funduszu rządowego. Mieczysław Grzegorz Gołuński Burmistrz Kartuz Otrzymują: Adresat a/a Oo wiadomości: 1) Pan Krzysztof Czopek - Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku 2) Dariusz Drelich - Wojewoda Pomorski