Przejdź do treści

Informacja dla mieszkańców ws. odpadów

INFORMACJA WS. ODPADÓW DLA MIESZKAŃCÓW I WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH NA TERENIE GMINY KARTUZY.

Szanowni Państwo,

w związku z uchwaleniem na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Kartuzach uchwał dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi, informujemy, że od 1 stycznia 2021 roku ulega zmianie stawka za odbiór odpadów komunalnych od mieszkańca oraz system odbioru odpadów w Gminie Kartuzy.

Stawka opłaty od  mieszkańca za odpady od nowego roku miałaby wynosić 23 zł miesięcznie, z ulgą 1 zł/os. za kompostowanie. W sytuacji niedopełnienia obowiązku segregacji odpadów, stawka miałaby wynosić 63 zł od osoby miesięcznie. Grozi to deficytem w roku 2021 w gospodarce odpadami na poziomie 2.300.000 zł. Z uwagi na brak środków własnych, Gmina będzie musiała zaciągnąć kredyt.
 
Od 1 stycznia 2021 roku Gmina Kartuzy nie będzie odbierać odpadów ze swoich jednostek organizacyjnych, tj. Urzędu Miejskiego w Kartuzach, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, gminnych instytucji oświatowych i kulturalnych (szkół podstawowych, przedszkoli, Muzeum Kaszubskiego, Biblioteki Pub., Kartuskiego Centrum Kultury, Galerii Refektarz) oraz innych nieruchomości niezamieszkałych zlokalizowanych na terenie gminy. Ma to związek z podjętą przez Radę Miejską w Kartuzach uchwałą Nr XXXVII/330/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zgodnie z którą odbiór odpadów będzie odbywał się przez wyłonionego przez Gminę wykonawcę w przetargu, wyłącznie z nieruchomości przeznaczonych pod cmentarze i nieruchomości o charakterze mieszanym, w części nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Oznacza to, że Gmina ze szkół, jednostek OSP, jednostek kultury ma zlecać odbiór odpadów oddzielnie.

Odpady nie będą odbierane z:

nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
nieruchomości o charakterze mieszanym, w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy;
rodzinnego ogrodu działkowego, w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 grudnia 203 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (tj. Dz. U z 2017 r., poz. 2176 z późn. zm.);
innych nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, tj. firm i instytucji.

Odstąpienie od usługi wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych skutkuje koniecznością zawarcia przez te podmioty indywidualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych, wpisanym do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Burmistrza Kartuz.

Lista podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej jest zamieszczona na stronie www.odpady.kartuzy.pl w zakładce Gospodarka Odpadami - Firmy.

Obowiązek zawarcia umowy dotyczy wszystkich przedsiębiorców, właścicieli działek letniskowych, zarządców ogrodów działkowych, instytucji zdrowia, jednostek organizacyjnych Gminy Kartuzy, jednostek Ochotniczej i Państwowej Straży Pożarnej oraz właścicieli nieruchomości, w których znajdują się lokale użytkowe (tzw. nieruchomości mieszane) – w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy.

O zawarciu umowy na odbiór odpadów komunalnych właściciel nieruchomości niezamieszkałej ma obowiązek poinformować Burmistrza Kartuz, który na podstawie art. 6 ust 1 pkt 2 i art. 6 ust 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439), kontroluje posiadanie tych umów.

Widać śmieciarkę z logo Kartuz oraz trzy pojemniki na odpady.

Informacja powinna zawierać:

imię i nazwisko właściciela nieruchomości/nazwę firmy/nazwę instytucji;
adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne;
adres siedziby;
nazwę i adres firmy odbierającej odpady komunalne;
okres obowiązywania umowy;
cenę za wykonanie usługi
stawkę karną za brak segregacji.


Powyższe informacje prosimy przekazać w terminie do 10 lutego 2021 roku pocztą elektroniczną na adres gmina@poczta.kartuzy.pl lub przez ePUAP, listownie na adres: Urząd Miejski w Kartuzach, Wydział Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska, ul. Gen. Józefa Hallera 1, 83-300 Kartuzy; do skrzynki znajdującej się przy drzwiach Urzędu Miejskiego w Kartuzach,
od strony ul. 3 Maja; osobiście w siedzibie Urzędu w godz. 7:30 - 15:30 poniedziałek – środa, 7:30 - 16:30 w czwartek, 7:30 - 14:30 w piątek.

Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest nadal przestrzegać zasad określonych w  uchwale Nr XXI/184/2019 Rady Miejskiej w Kartuzach z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kartuzy (Dz. Urz. woj. pom. z dnia 2 stycznia 2020 r. z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na terenie jego nieruchomości.

Do podstawowych zasad należą:

wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
opisanie pojemników w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację właściciela nieruchomości (np. nazwa firmy i adres nieruchomości);

segregowanie odpadów na 5 frakcji:


papier – opakowania z papieru, tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury,
metale i tworzywa sztuczne – tworzywa sztuczne i opakowania z tworzyw sztucznych, metale i opakowania z metali, opakowania wielomateriałowe,
szkło – odpady opakowaniowe ze szkła
bioodpady – odpady ulegające biodegradacji (w tym odpadki kuchenne i zielone z pielęgnacji terenów zielonych)
odpady zmieszane – pozostałe odpady, nie wymienione wyżej;


Przekazywanie zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych firmie wpisanej do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Burmistrza Kartuz, z minimalną częstotliwością określoną w uchwale Nr. XXX/267/2020 Rady Miejskiej w Kartuzach z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/184/2019 Rady Miejskiej w Kartuzach z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kartuzy (Dz. Urz. woj. Pom. z dnia 17 lipca 2020 r. poz. 3200)

Odpady należy segregować do pojemników lub worków o kolorach:

Papier – worek lub pojemnik niebieski
Metale i tworzywa sztuczne – worek lub pojemnik żółty
Szkło – worek lub pojemnik zielony
Bioodpady – jeżeli nie są kompostowane – worek lub pojemnik brązowy.
Odpady zmieszane – pojemnik czarny.


Pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych muszą być znormalizowane i certyfikowane, zaopatrzone w systemy kołowe.

Informujemy, że wypełnianie obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych będzie podlegać regularnym kontrolom.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości, który nie wykonuje ww. obowiązków podlega pieniężnej karze porządkowej.

Jednocześnie przypominamy o konieczności niezwłocznego uregulowania wszelkich zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, uiszczanej do Gminy Kartuzy.

Dodatkowych informacji udzielają pracownicy Wydziału Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Kartuzach pod numerami telefonów (58)694-52-44/ 46.


URZĄD MIEJSKI W KARTUZACH
Wydział Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska
83-300 Kartuzy ul. gen. Józefa Hallera 1
tel.: (58) 694-52-44, (58) 694-52-46; e-mail: gmina@ poczta.kartuzy.pl