Przejdź do treści

Mieszkańcu, wypełnij nową deklarację "śmieciową"

Burmistrz Kartuz informuje, że dzięki współpracy z gminą Świdnik Urząd Miejski w Kartuzach pozyskał  aplikację, która jest narzędziem do wskazywania błędnej liczby mieszkańców w składanych deklaracjach o wysokości opłaty za  gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Dzięki pozyskanej aplikacji łatwiejsze będzie zidentyfikowanie mieszkańców, którzy jeszcze nie płacą za odbiór odpadów.

Wszyscy mieszkańcy mają obowiązek płacić za odbiór wytworzonych przez siebie odpadów. Uchylanie się od tego obowiązku jest nieuczciwe wobec mieszkańców, którzy złożyli prawidłowe deklaracje i uiszczają opłaty odpadowe.

Spodziewamy się podobnych efektów jak w gminie Świdnik, w której dzięki aplikacji udało się odnaleźć ok. 1300 gospodarstw z nieścisłościami dotyczącymi ilości zgłoszonych osób do naliczenia wysokości opłaty, dzięki czemu gmina pozyskała dodatkowe wpływy na poziomie około 0,5 mln zł rocznie.  

Dzięki krzyżowej analizie porównane będą informacje z różnych baz danych m.in. bazy oświatowej, bazy pomocy społecznej, danych z przedszkoli, żłobka, szkół, czy spółki wodociągowej.

Szanowny Mieszkańcu Gminy Kartuzy

jeżeli nie zgłosiłeś prawidłowej liczby osób zamieszkujących na terenie twojej nieruchomości, zgłoś to niezwłocznie, nie czekaj na telefon lub kontrolę z Gminy.


Urząd nieustannie prowadzi działania w kierunku uszczelnienia systemu śmieciowego. Prowadzi kontrole i wzywa do złożenia wyjaśnień w sprawie nieprawidłowości w deklaracjach śmieciowych. Poniżej krótki instruktaż dotyczący składania deklaracji.


   Kto musi złożyć nową deklarację "śmieciową"?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek składania deklaracji należy do każdego właściciela nieruchomości: właściciela domu jednorodzinnego, zarządu spółdzielni mieszkaniowej, zarządu wspólnoty mieszkaniowej lub właściciela wydzielonego lokalu (o ile nie podlega zarządcy).

Mieszkańcy bloków nie składają do Urzędu indywidualnych deklaracji, a jedynie przekazują informację o liczbie domowników do swojego zarządcy. On składa zbiorczą deklarację uwzględniającą wszystkich mieszkańców.


   Ile mam czasu na złożenie deklaracji?

Pierwszą deklarację dla danej nieruchomości (nowej lub wcześniej niezamieszkanej) składa się w ciągu 14 dni od zamieszkania w niej pierwszego mieszkańca.

Jeśli powodem złożenia nowej deklaracji jest np. zwiększenie/zmniejszenie liczby mieszkańców gospodarstwa domowego lub zmiana adresu zamieszkania, to nową deklarację składa się do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Nową deklarację należy więc złożyć, gdy w naszym gospodarstwie domowym urodziło się dziecko, ktoś zmarł, członek rodziny wrócił z pracy za granicą, student wrócił i mieszka w domu bo zajęcia odbywają się zdalnie, itp.

Natomiast osoby, które zdecydują się kompostować bioodpady nową deklarację składają na bieżąco.


   Jak przygotować i złożyć deklarację?

Formularz deklaracji można pobrać ze strony https://www.odpady.kartuzy.pl z zakładki pobierz dokumenty. 

Tam też przygotowano wypełniony wzór wraz z objaśnieniami, jak prawidłowo wypełnić wniosek.

Wypełnioną deklarację można przesłać do Urzędu pocztą (na adres: Urząd Miejski w Kartuzach, ul. J. Hallera 1, 83-300 Kartuzy), przez elektroniczną skrzynkę ePUAP (adres: /UMKARTUZY/SkrytkaESP) lub złożyć w Punkcie Obsługi Mieszkańca (parter budynku Urzędu, czynny w pon. - śr.: 7:30 - 15:30, czw. : 7.30 – 16:30, pt. 7.30 – 14.30) lub wrzucić do skrzynki zamieszczonej przy wejściu do Urzędu od strony ul. 3 Maja.


   Kiedy wystarczy korekta złożonej deklaracji zamiast składania nowej?

Korektę deklaracji składa się tylko w sytuacji, gdy złożona wcześniej deklaracja zawiera braki lub błędy.  Korektę zwykle składa się na wezwanie urzędu.
Co zrobić, gdy w nieruchomości nikt nie mieszka i nie wytwarza się śmieci?

W takiej sytuacji składa się deklarację "zerową" zwalniającą z opłaty, tzn. w rubryce w której wskazujemy liczbę zamieszkujących osób wpisujemy 0 (zero). Resztę deklaracji wypełnia się normalnie.


   Co się stanie jeśli nie złożę deklaracji?

Złożenie deklaracji to obowiązek właściciela lub zarządcy nieruchomości. W przypadku jej niezłożenia lub uzasadnionych wątpliwości co do zadeklarowanych danych, Urząd określa, w drodze decyzji administracyjnej, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla konkretnej nieruchomości. Naliczona opłata będzie obowiązywała wstecz od momentu zamieszkania w nieruchomości. Ponoszenie opłaty śmieciowej jest obowiązkowe.

Więcej informacji na stronie: https://www.odpady.kartuzy.pl