Nauczyciele Dwójki pogłębiali wiedzę dzięki projektowi Erasmus+
W grudniu Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zakończyła realizację projektu pt. „Matematyka Europejczyka – kreatywny nauczyciel kluczem do rozwijania kompetencji STEAM-u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, który był realizowany w ramach programu ERASMUS+.
W ramach projektu zorganizowano dwa wyjazdy tzw. „jobshadowing”, podczas których nauczyciele obserwowali kolegów po fachu z zaprzyjaźnionych szkół w Czechach i Hiszpanii podczas pracy - na zajęciach, spotkaniach czy zebraniach. Wizyty były też okazją, do wymiany doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów.
- To spotkanie różnych perspektyw wzbogaciło naszą wiedzę i otworzyło nowe horyzonty zarówno w nauczaniu, jak i w podejściu do specjalnych potrzeb edukacyjnych - podkreślają uczestnicy.
Nauczyciele wzięli udział w kilku zagranicznych szkoleniach : „STEAM: The New Way of Teaching and Learning”, „7 Steps to Project-Based Learning”, „The magic of CLIL”, „COACHING&MENTORING - Innovative technics for teachers, mentors and educators to fight drop up and motivate all”, „STEM/STEAM Education - new frontiers for innovative schools”, „CLIL IS PRACTICE a training aiming at the creation of interactive lessons using foreign languages”.
Dzięki udziałowi w nich poznali innowacyjne metody pracy z uczniami np. multidyscyplinarnego podejścia do nauczania, które przyczynia się do lepszego zrozumienia świata przez uczniów, a także zagwarantuje wszystkim równe szanse na osiągnięcie doskonałych wyników w nauce.
Ponadto nauczyciele poznali metodologię nauczania języka obcego opartego na treści (CLIL), rozwinęli kompetencje inteligentnego i ukierunkowanego wykorzystania ICT w prowadzeniu zajęć, poznali elementy edukacji włączającej oraz systemy edukacji funkcjonujące w innych państwach. W ramach projektu ośmioro nauczycieli wzięło udział w szkoleniach językowych.
W ostatnich kilku miesiącach w „Dwójce” trwały systematyczne prace nad wdrażaniem przez nauczycieli zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennej pracy. Innowacyjne metody, elementy metodologii STEAM i zintegrowane kształcenie przedmiotowo – językowe (CLIL) stają się integralną częścią nauczania. Współdzielenie doświadczeń podczas zebrań zespołów przedmiotowych i Rady Pedagogicznej umacnia wspólnotę edukacyjną "Dwójki".
W październiku „Dwójka” gościła dyrektorów z innych szkół, Burmistrza Kartuz Mieczysława Grzegorza Gołuńskiego, uczniów i ich rodziców oraz wielu innych gości na konferencji ERASMUS+, podczas której świętowano nie tylko osiągnięcia, ale również bogactwo doświadczeń i inspiracji, które wpłynęły na rozwój społeczności szkolnej. Zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć pracę uczniów podczas spotkania z edukatorem z Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz pracę uczniów z grupy algorytmicznej – w tym pracę z drukarką 3d, różnymi robotami, zestawami do nauki programowania itp.
- Realizacja projektu była świetnym doświadczeniem nie tylko dla nauczycieli, którzy wzięli udział w zagranicznych szkoleniach, ale przede wszystkim dla uczniów, którzy są bezpośrednimi odbiorcami korzyści płynących z podniesienia kwalifikacji przez nauczycieli. Projekt ERASMUS+ nie tylko podniósł kwalifikacje kadry pedagogicznej, ale przede wszystkim otworzył nowe możliwości dla naszych uczniów. Świadomość, postawa badawcza i kreatywność stają się dla nich naturalnym sposobem myślenia, co stanowi trwałe dziedzictwo projektu "Matematyka Europejczyka" w naszej szkole - podkreśla kadra z SP nr 2.