Już w listopadzie podróżni, korzystający z połączeń kolejowych, będą mogli korzystać z przebudowanych peronów na stacji Kartuzy. Gotowe są konstrukcje dwóch przebudowanych peronów. Powstał nowy układ torowy, który wraz z wybudowaną nową łącznicą zapewni sprawne podróże pociągiem w kierunku Trójmiasta. Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a jej koszt to 180 mln zł netto. Zadanie ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Rozbudowa stacji Kartuzy dobiega końca - w listopadzie będzie dostępna dla pasażerów
Na przebudowanych peronach stacji Kartuzy,prowadzone są już prace wykończeniowe. Jak informuje PKP PLK, z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wsiąść do pociągów. Perony zapewnią oczekiwany przez podróżnych komfort obsługi. Będą wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewni dobrą widoczność także po zmroku. Rozwiązaniem dla osób, które mają ograniczone możliwości poruszania się będą pochylnie na perony, natomiast dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające.
– Polska kolej zmienia się nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Inwestycje, takie jak ta w Kartuzach, zachęcają podróżnych do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy czy szkoły. Coraz atrakcyjniejszy czas dojazdu do większych aglomeracji oraz wygodniejszy dostęp do pociągów sprawiają, że coraz więcej osób wybiera ten rodzaj transportu, najbardziej ekologicznego, bezpiecznego i przewidywalnego – informuje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W listopadzie uruchomiona zostanie także nowa mijanka w Dzierżążnie. Ma ona poprawić przepustowość na trasie z Kartuz do Gdańska. Powstał tam też nowy peron wyspowy.
Kończą się również prace na nowym, 3-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Łącznica umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. Wykonawca kontynuuje prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. W sierpniu pozytywne próby obciążeniowe przeszły nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach.
O szczegółach projektu i postępie prac informował Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na briefingu prasowym, zorganizowanym w Kartuzach.
– Realizowane zadanie na linii z Kartuz do Glincza wraz z tzw. bajpasem kartuskim w kierunku Gdańska to przykład inwestycji, która zwiększy atrakcyjność kolei w ruchu regionalnym. Zadanie jest istotną częścią większego projektu modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Dzięki realizacji zadania linia nr 201 stanie się dostępniejsza dla podróżnych, a portowi w Gdyni umożliwi odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W konferencji uczestniczył także Burmistrz Kartuz Mieczysław Grzegorz Gołuński.
- Ogromnie się cieszymy z rozbudowy stacji Kartuzy. Kolej zmienia wizerunek naszego miasta, to jego bardzo ważna, integralna część komunikacyjna. W 2018 roku oddaliśmy do użytku nowy dworzec, zaprojektowany na wzór jego przedwojennego poprzednika. Dzięki połączeniu kolejowemu w ciągu kilkudziesięciu minut można dojechać do Trójmiasta, a wkrótce będziemy mogli podróżować dalej. Z połączeń korzysta ponad 140 tys. podróżnych, a Kartuzy są ważnym ośrodkiem komunikacyjnym, również dla mieszkańców okolicznych gmin i miejscowości - mówił Mieczysław Grzegorz Gołuński.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r.
- Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, do której linia nr 229 odc. Glincz – Kartuzy jest linią styczną, poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepszą ofertę połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Będzie lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu - informuje PKP PLK.
Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na liniach stycznych - na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Info: Przemysław Zieliński/www.plk-sa.pl
Foto: Expresskaszubski.pl i www.plk-sa.pl